It is a known fact that learning to use a foreign language even at the elementary level means learning to build simple though grammatically correct and meaningful sentences. To do so we always have to remember that any sentence must: Ø have a verb Ø have a subject Ø express a complete thought Verbs name an action or describe a state of being. Every sentence must have a verb! Let me show you a few examples: |
Ни для кого не секрет, что научиться оперировать на иностранном языке хотя бы на элементарном уровне означает научиться строить пусть простые, но грамматически и содержательно правильные предложения. Для этого мы должны всегда помнить, что любое предложение должно: Ø иметь сказуемое Ø иметь подлежащее Ø выражать законченную мысль Сказуемым называют действие или описывают состояние предмета. Каждое предложение должно обладать сказуемым (глаголом). |
When you use a verb, you have to say who or what is doing the action. This ‘who or what’ is the subject of the verb. So using the verbs above we can create the following sentences: |
Используя сказуемое, мы должны отметить, кто или что выполняет действие. Это то, что мы называем подлежащим. Используя вышеуказанные глаголы, мы можем создать такие предложения: |
Apples usually drop from trees when they are ripe (спелые).
Verbs have forms called tenses that tell you when the action happens. The subject and the verb are joined according to the tense we’re talking about (past, present, or future).
The most basic tense in English any beginner has got to know is the Present Simple Tense. We use the Simple Present to express the idea that an action is repeated or usual. The action can be a habit, a hobby, a daily event, a scheduled event or something that often happens. For example,
|
Сказуемое и подлежащее должны согласовываться друг с другом. Они сочетаются соразмерно времени, о котором идет речь (прошлое, настоящее, будущее). Элементарнейшей темой, которую должен знать любой начинающий, является the Present Simple Tense. Описываемое нами действие является обычным или время от времени повторяемой. Это может быть какая-то из наших привычек, хобби, ежедневное событие или что-либо из того, что происходит часто. |
How do we make the Simple Present Tense? | Как же мы создаем the Simple Present Tense? |
I/You/We/They He/She/It |
work. works. |
|
I/You/We/They He/She/It |
do not (don't) does not (doesn't) |
work. work. |
Do Does |
I/you/we/they he/she/it |
work? |
Short answers Yes, you/we/they do. Yes, he/she/it does. |
As you can see from the table in Affirmative sentences (+) the formula is easy: you use a subject (I/you/we/they/he/she/it) and a verb and then add details. What is important is that for the 3rd person singular (he, she, it), we add s or es to the main verb. | Как вы можете увидеть из таблицы, в утвердительных предложениях формула довольно простая: мы ставим подлежащее (I/you/we/they/he/she/it) и сказуемое, а затем добавляем детали. Но важно помнить, что у глаголов 3 лица единственного числа (он любит, это принадлежит...) мы добавляем окончание s или es. |
For example:
In Negative sentences (-) we use the auxiliary verb DO and NOT (DON’T) between the subject and the main verb. |
В отрицательных предложениях между подлежащим и сказуемым мы используем вспомогательный глагол DO и отрицательную частицу NOT (вместе получается DO NOT или сокращенно DON’T). |
For example:
For the 3rd person singular we don’t add s or es to the main verb any more, but we add es to the auxiliary DO. And as a result we have: |
В данном случае к глаголам 3 лица единственного числа мы не добавляем окончание s или es, но мы добавляем es к вспомогательному глаголу DO, получая таким образом DOES NOT (DOESN’T). |
And finally in Questions (?) we start with the auxiliary verbs DO and DOES (as usual, for HE/SHE/IT), then we use the subject and the main verb in its base form. |
И наконец в вопросительных предложениях мы начинаем со вспомогательных глаголов DO и DOES (как всегда, for HE/SHE/IT), далее ставим подлежащее и главный глагол в его основной форме: |
Do |
I |
like ice-cream |
Does |
he |
like ice-cream |
When do we use the Simple Present Tense? |
Когда мы используем the Simple Present Tense? |
Now that you know how to form the Simple Present Tense, let’s make it clear when we use it. As, it was mentioned in the beginning, we use the Simple Present Tense to talk about habitual actions (things we do regularly). |
Теперь, когда мы знаем, как формировать the Simple Present Tense, давайте уточним, в каких случаях мы его используем. В начале мы говорили, что это время используется прежде всего для описания привычных событий (наших привычек, расписания и т.д.). |
In the morning Mary does some exercises and then cooks breakfast. After breakfast she watches TV. Later in the afternoon she meets her friend and drinks beer. In the evening she reads some book and then falls asleep. |
We use the Simple Present Tense to talk about permanent situations, something that was true yesterday, is true today and will probably be true tomorrow: |
Мы берем the Simple Present Tense, чтобы описать постоянные, неизменные ситуации, то что было истинным, действующим вчера, сегодня и, наверное, будет таким и в дальнейшем. |
Also we use the Simple Present Tense to state facts, to make statements that are always true. |
Мы также берем the Simple Present Tense, когда констатируем факты, делаем обобщения. |
For example:
The earth goes around the sun.
Final note |
Последняя заметка |
My dear readers, hope, that after this explanation it will be easier for you to build your sentences in English. Now I want you to look at the picture below and describe Mary’s working day. What does she do in the morning, afternoon, evening? Write your sentences lower in the area for comments. Thank you for your time and participation! | Дорогие читатели, надеюсь, что после этого объяснения формулировать свое мнение на английском языке вам будет гораздо легче. А сейчас я попрошу вас взглянуть на очередную картинку и описать этот раз уже рабочий день Мэри. Свои предложения оставляйте в комментариях! Спасибо за ваше время и участие! |