Письменный тест IELTS состоит из трех частей – Listening, Reading, Writing. Отдельно сдают устную часть экзамена – Speaking Part.
Мы уже рассматривали Listening Part а также Reading Part. Здесь мы рассмотрим последнюю секцию письменного теста.
Writing Part – третья часть письменного теста IELTS, и она будет разной для Academic Module и General Module. Если вам не понятно последнее, вы можете почитать об этом вот здесь. Но если вам лень туда ходить, я вам так скажу: если вы хотите учиться заграницей, вам нужен Academic Module, а если вы хотите там работать - General Module. Ну, вот и разобрались.
Теперь поговорим о том, что собой представляет письменное задание, и в чем его особенности в Academic Module и General Module.
General Information
- The Writing test is 60 minutes long
- It has two writing tasks of 150 words and 250 words
- You must write your answers using full sentences
- You must write your answers on the answer sheet
- Task 2 contributes twice as much as Task 1 to the Writing score
Key differences relating to Writing
General Module | Academic Module |
In Task 1, you have to respond to a situation by writing a letter, for example, asking for information or explaining a situation. You need to write at least 150 words in about 20 minutes. In Task 2, you are given a point of view, argument or problem which you need to discuss. You need to write at least 250 words in about 40 minutes. |
In Task 1, you have to describe some visual information in your own words (a graph, table, chart or diagram). You need to write at least 150 words in about 20 minutes. In Task 2, you are given a point of view, argument or problem which you need to discuss. You need to write at least 250 words in about 40 minutes. |
Marking
Certificated IELTS examiners assess your performance on each Writing task. There are four assessment criteria (things which the examiner thinks about when deciding what score to give you):
- Task achievement/response
- Coherence and cohesion
- Lexical resource
- Grammatical range and accuracy
Task achievement (in Task 1) and Task response (in Task 2) assesses how accurately, appropriately and relevantly your response covers the task requirements, using the minimum of 150 words for Task 1 and 250 words for Task 2.
In Task 1 of General Module, Task achievement refers to how well your letter achieves its purpose.
In Task 1 of Academic Module, all the information you require is given in the diagram.
In Task 2 of both General and Academic Module, Task response includes how well you develop your argument in response to the task, giving evidence and examples which may be from your own experience.
Band Score 5 | Band Score 6 | Band Score 7 | Band Score 8 |
- No clear overview - Key features not adequately covered - Too much detail - No data to support statements - Inaccurate information |
- There is an overview - Highlights key features adequately - Information is well selected - Some information may be inaccurate |
- A clear overview - Clearly highlights key features - No inaccurate information - Some areas could be better developed |
- A clear overview - Clearly highlights key features and well-illustrated - All requirements are sufficiently covered |
Для того чтобы отвечать требованиям по этому параметру, достаточно внимательно читать задание, не откланяться от темы, и ответить на все поставленные в задании вопросы. Важно, конечно, написать нужное количество слов – хорошо, если у вас получится немного больше, чем 150 в первом задании, и больше, чем 250 – во втором.
Рекомендации:
• Научитесь определять на глаз количество слов. Вам некогда будет считать слова во время теста, а за недобор снимаются баллы. Поэтому, вам нужно быть уверенным хотя бы в том, что вы написали достаточно.
• Не отходите от темы, высказывайте свои мысли по существу.
• Что касается Task 1 of General Module (а это будет написание письма), то следите за тем, чтобы был выдержан правильный тон письма. Избегайте разговорных слов и выражений, если это официальное письмо, и наоборот, не используйте официальных штампов в письме другу.
• В Task 1 of Academic Module важно обращать внимание на детали, и иллюстрировать примерами свои утверждения. Также не стоит строить догадок и предположений. Опирайтесь только на ту информацию, которая вам дана в графике, или схеме.
• Пишите разборчиво. Проверяющий не станет усердствовать, разбирая ваш почерк. Просто снимет баллы и всё.
Coherence and cohesion assesses how clear and fluent your writing is, and how you organize ideas and information. It includes giving your ideas in a logical order, and using a range of cohesive devices (for example, linking words, pronouns and conjunctions, etc.) appropriately.
Band Score 5 | Band Score 6 | Band Score 7 | Band Score 8 |
- Some organization of information - Limited paragraphing - Problems with linking words - Repetitive lack of referencing |
- Organized information coherently - Reasonable paragraphing - Uses linking devices effectively - Errors in linking between and within sentence - Referencing may be faulty |
- Logically organized information - Good paragraphing - Uses a range of linking devises - May over or under use linking devises - Good referencing |
- Information and ideas are organized logically - Paragraphing is sufficient - Manages all aspects of linking and cohesion - No problems with referencing |
Как видно из таблицы, большое внимание уделяется структуре текста и словам-связкам. Поэтому, при подготовке к тесту, не лишним будет расширить свой запас таких слов.
Adding more information |
Comparing and Contrasting |
Cause/Reason |
Expressing Affect |
and who, whom, that, which, where, when, whose |
but |
as |
so Expressing purpose to |
Narration or an Event Sequence or Answer to a “How to…” question |
Opinion |
Emphasis |
|
first of all |
during |
in my view |
especially |
Giving Examples |
Similarity |
Summing up |
|
for example |
similarly |
to sum up |
Lexical resource assesses the range of vocabulary you have used, and how accurately and appropriately you use it.
Band Score 5 | Band Score 6 | Band Score 7 | Band Score 8 |
- Minimal range of vocabulary for the task - Frequent errors with spelling or word formation - Problems cause difficulty for the reader |
- Adequate range of vocabulary for the task - Uses some less common words but with errors - Some errors in spelling and word formation - Communication is clear |
- A sufficient range of vocabulary for some precision - Uses less common words - Some awareness of style and collocations - Occasional errors in spelling or word choice |
- A wide range of vocabulary for precise meaning - Skillfully uses less common words - Rare errors in spelling or word formation |
Чтобы подготовиться к IELTS комплексно: пройти каждый раздел, попрактиковать упражнения, разобраться со структурой теста и получить множество советов, которые помогут вам качественно подготовиться к сдаче теста IELTS, рекомендую самостоятельно пройти этот онлайн-курс от booyya.com - https://bit.ly/3KXu7p6.
Посмотрев это видео, вы узнаете, как расширить свой словарь для сдачи IELTS.
Grammatical range and accuracy assesses the range of grammar you have used and how accurately and appropriately you have used it.
Band Score 5 | Band Score 6 | Band Score 7 | Band Score 8 |
- Limited range of sentence structures - Tries to use complex sentences with limited success - Frequent errors in grammar - Errors in punctuation - Problems cause difficulty for the reader |
- Uses both simple and complex sentence structures - Some errors in grammar - Some errors in punctuation - Communication is clear |
- Uses a variety of complex sentence structures - Many error free sentences - Good control over grammar - Occasional errors in grammar and punctuation |
- Uses a wide range of complex structures - Most sentence are free of errors |
Не пишите слишком простыми предложениями, старайтесь использовать разнообразные конструкции. Но в то же время, не увлекайтесь слишком длинными предложениями и сложными согласованиями. Рискуете перемудрить с грамматикой, и вас просто не поймут.