Grammar, Listening, Vocabulary. 18.02.2014
Newsday Tuesday

The Olympics

Автор: Ольга Янкова

So watching news is a bit tricky if you are not a native speaker. There might be a couple of problems, which include the language of the reporters and hosts, the speed they talk with and unclear names and facts. But it doesn’t mean we shouldn’t even try.

 

Today we are going to start with the video report from the New York Times. Yes, it is a newspaper, but you can find short news videos on their website and on their YouTube channel.

 

I don’t think that you’ll be surprised with the topic of today’s news video: the Olympic Games 2014 in Sochi.

 

Background – names, organizations and event you should know about:

The IOC (the International Olympic Committee) – the committee responsible for organizing the Olympic Games and Youth Olympic Games, held in summer and winter, every four years.

Sochi – is a city in Russia, located on the Black Sea coast, which hosts the XXII Olympic Winter Games and XI Paralympic Winter Games in 2014.

Bidders - cities that have bid (taking part in the competition) to host any of the Summer and Winter Olympics.

 

In order to understand the following video, we will need to know these words and phrases.

Дивитися новини дійсно може буди важкувато, якщо ви не носій мови. Може виникнути кілька проблем, серед яких специфічна мова репортерів та ведучих, швидкість мовлення та незнайомі назви та факти. Але це не означає, що не варто хоча б спробувати.

 

Сьогодні ми розпочнемо з відео новини в the New York Times. Так, це газета, проте на їх вебсайті та каналі на YouTube можна знайти коротенькі відео-новини.

 

Не думаю, що вас здивує тема сьогоднішнього відео: Олімпійські ігри в Сочі 2014.

 

 

Корисна інформація – імена, організації та події, які вам варто знати.

The IOC (Міжнародний олімпійський комітет) – комітет, що відповідає за організацію Олімпійський ігор та Молодіжних Олімпійських ігор, які проводяться влітку і взимку кожні 4 роки.

Сочі – місто в Росії, що знаходиться на узбережжі Чорного моря та приймає ХХІІ Зимові Олімпійські ігри та Параолімпійські Зимові ігри у 2014 році.

Bidders – міста, які змагаються за право приймати Зимові та Літні Олімпійські ігри.

 

Для того, щоб зрозуміти це відео, нам необхідно буде знати наступні слова та фрази.

 

Vocabulary:

 

And now replace the highlighted phrases in the following sentences by the ones we learnt. If you have difficulties with the task, try watching and inserting necessary phrases at the same time.

А тепер замініть виділені фразі у цих реченнях на ті, що ми вивчили. Якщо у вас виникли проблеми з цим завданням, спробуйте ще раз переглянути відео і одночасно вставляти необхідні фрази.

Bank on                      Celebrate
Benefit from               In the long run
Boon                            In the middle of nowhere
Bottom line                 In the spotlight
Catch the eye of         Put one’s hat in the ring

 

1.    Cities around the world are outbidding each other to attract attention of the IOC.
2.    Sochi Olympics like many before offer the country the valuable place in the spotlight and maybe a chance to profit in some time in the future.
3.    But history shows profit’s been a myth and the attention from media and public isn’t always positive.
4.    Mega sporting events are often billed as a blessing to their host cities.
5.    Nowadays, when you have 5, 10, 15 countries from all over the world all trying to compete, that means the IOC is the one, who is dictating the terms.
6.    The IOC argues that host cities get their lives improved by the whole new infrastructure that gets built.
7.    Certainly, Sochi’s been relying on that.
8.    We’ve built a resort community in the very remote place where none was before.
9.    People who live in these places like to praise their cities.
10.    That’s an Olympic essential point.

 

Language 1

Why would anybody want to host the Olympics?

In this case Would  is used as a past form of modal verb Will to express what people wanted to do or were willing to do.

 

Dad wouldn’t let me watch TV on Sunday night.

 

This question seems very simple and clear. It is a great way to ask questions, when you don’t understand something or it seems illogical but people still did it, helps you to express wonder.

Structure of this question in really simple:

У цьому випадку Would використовується як минулий час модального will для того, щоб виразити, що хтось хотів чи мав бажання зробити.

 

 


Це запитання здається дуже простим та зрозумілим. Це чудовий спосіб задавати запитання, коли ви щось не розумієте, або ж щось здається нелогічним, проте люди все одно це зробили, допомагає виразити подив.

Структура цього питання дуже проста:


Why + would + S* + bare infinitive (without to)

*S – subject (підмет)

More Examples:

  • Why would you want to become a doctor? You are afraid of blood. (You became a doctor even though you are afraid of blood. Ти став лікарем, хоча й боїшся крові.)
  • Why would anybody try to kill the President? (Somebody tried to kill the President. Хтось намагався вбити президента.)
  • Why would he get in the car with strangers? Everyone knows it’s dangerous. (He got in the car with strangers even though he knew it was dangerous. Він сів у машину до незнайомців, хоча й знав, що це небезпечно.)

 

Language 2

Summarizing, David Gillen used great introductory phrases to prove his point. He has three arguments and introduces them with the following phrases: Підбиваючи підсумки, Дейвід Гіллен використав чудові вступні фрази, щоб довести свою думку. Він має три аргументи і представляє їх за допомогою наступних фраз:
  • For one thing,
  • For another,
  • Here’s one more,

There are also other transitions to talk about chronological or logical sequence while stating your opinion, giving your arguments.  

Є й інші переходи, що використовуються, щоб говорити про хронологогічну чи логічну послідовність, коли ви озвучуєте свою думку, наводите свої аргументи.

You can see only three first introductions, but there can surely be more. In such case we just use the corresponding number in the given patterns.

 

So now let’s watch the video one more time and find the answers to the following question (there should be three of them):

Ви бачите лише перші три ввідні фрази, але їх може бути й більше.  В такому випадку ми просто використовуємо відповідне число у вказаних шаблонах.

 

А тепер подивіться відео ще раз і знайдіть відповіді на наступне запитання (їх має бути три):

Why would anybody want to host the Olympics?
For one thing___
For another___
Here’s one more ____

What do you think about it? Give at least 3 reasons of your own.

 

Are there some things that you wonder about? Ask away! (A little hint: Why would…?)

 

I’m waiting for your ideas in the comments or my e-mail: newsdaygf@gmail.com

 

PS: A little bonus – a short news video about one-day-might-become-Olympic sports.

А що ви думаєте з цього приводу? Наведіть принаймні три власні причини.

 

Чи є щось, що вас дивує? Вперед, питайте! (Невеличкий натяк: Why would…?)

 

Чекаю на ваші ідеї в коментарях або за електронною адресою: newsdaygf@gmail.com

 

PS:: Невеличкий бонус – коротка новина про вид спорту, який можливо колись стане Олімпійським.

PPS: Why would anybody participate in such competition? – newsdaygf@gmail.com

 

Prepared by Olha Yankova

Вам также может понравиться:
Vocabulary
Sing and Learn: Florence and The Machine – Shake It Out
Пам’ятаю, коли вперше почула пісні Florence and The Machine, подумала, що нічого подібного на вокал Флоренс Велч раніше не зустрічала. Музика, як і вокалістка, досить дивна та незвична, але точно варта уваги. Тим більше, гурт було засновано в Лондоні, а отже, вслухавшись в пісню уважніше, ви точно…
Grammar
Sing and Learn: Bruno Mars – Grenade
Якщо вже останнім часом я пишу про талановитих вокалістів, то з мого боку не чесно було б обійти увагою Бруно, який співає дуже красиво і талановито. Ця його пісня кілька років тому була справжнім хітом, а сьогодні  ми розберемо її текст. Easy come, easy go That's just how you live, oh Take,…
Grammar
It's time, I'd rather, I'd better
Hello, my dear  readers!  How often do you have to express your request, advice or preference? Occasionally? Often? Always? If you really need to convey your thoughts in this situations, just continue reading the article! Here we talk about three phrases which help you to deal with enormous…
Интенсивный курс
 М. ДВОРЕЦ СПОРТА,
ул. Бассейная, 7-В (5 этаж).
Пн. -  Пт.: 10:00 - 20:30
Сб.: 10:00 - 15:00
(093) 214-64-03,
(044) 254-62-86.
 М. ДВОРЕЦ СПОРТА,
ул. Бассейная, 7-В (4 этаж).
Пн. -  Пт.: 14:00 - 22:00
Сб.: 10:00 - 15:00
(093) 030-43-53,
(044) 383-95-05.
 М. ЛЕВОБЕРЕЖНАЯ,
ул. Луначарского, 4, оф. 32 (8 этаж), ТОЦ «Комод».
Пн. -  Пт.: 10:00 - 20:30
Сб.: 10:00 - 15:00
(093) 166-68-65,
(044) 383-72-62.
Стандартный курс
 М. ДВОРЕЦ СПОРТА,
ул. Бассейная, 7-В (4 этаж).
Пн. -  Пт.: 14:00 - 22:00
Сб.: 10:00 - 15:00
(093) 030-43-53,
(044) 383-95-05.
 М. ДВОРЕЦ СПОРТА,
ул. Рогнединская, 4а
Пн. -  Пт.: 14:00 - 22:00
Сб.: 9:00 - 18:00
(093) 214-36-35
 М. КОНТРАКТОВАЯ ПЛОЩАДЬ,
ул. Сковороды, 7.
Пн. -  Пт.: 14:00 - 22:00
Сб.: 10:00 - 15:00
(095) 631-35-53,
(044) 233-10-06.
 М. УНИВЕРСИТЕТ,
ул. Назаровская, 19 (ул. Ветрова, 19)
Пн. -  Пт.: 14:00 - 22:00
Сб.: 9:00 - 17:00
(098) 469-06-30,
(094) 853-37-74
 М. ЛЕВОБЕРЕЖНАЯ,
ул. Луначарского, 4, оф. 32 (8 этаж), ТОЦ «Комод».
Пн. -  Пт.: 10:00 - 20:30
Сб.: 10:00 - 15:00
(093) 166-68-65,
(044) 383-72-62.
 М. ПОЗНЯКИ,
ул. Гришка, 6а.
Пн. -  Пт.: 10:00 - 20:30
Сб.: 10:00 - 15:00
(063) 247-04-75,
(044) 247-04-75.