Grammar. 22.10.2024

Cleft sentences або розщеплені речення в англійській мові: значення, структура, приклади

Автор: Марія Панкратова

В англійській мові існує декілька способів акцентування уваги та виділення певної частини висловлювання, зокрема cleft sentences – розщеплені речення.

Cleft sentences – це складнопідрядні речення, які складаються з двох частин і фокусують увагу на певній складовій, що зазвичай містить нову для слухача інформацію. Такі розщеплені речення висловлюють значення, яке може бути виражене простим реченням.

У цій статті розглянемо структуру основних типів cleft sentences, їхні відмінності та моменти, які викликають найбільше труднощів у мовців.

Зміст

1. Що таке cleft sentences в англійській мові
2. Типи cleft sentences
    2.1. It-cleft sentences
    2.2. Wh-cleft sentences
    2.3. Cleft sentences з певними виразами
3. Типові помилки при побудові cleft sentences
4. Вправа на закріплення cleft sentences
5. FAQ – поширені запитання про cleft sentences

Курси англійської онлайн, які приносять бажаний результат (банер)

Що таке cleft sentences в англійській мові

У розмові для виділення якоїсь частини інформації достатньо особливої інтонації чи тривалої паузи. На письмі цих засобів немає, тому на допомогу приходять cleft sentences – складні речення, в яких одне повідомлення ділиться (чи розщеплюється) на два поєднані між собою речення. Це дозволяє сфокусувати увагу на певній частині цього висловлювання.

Cleft sentences часто використовуються в художній та публіцистичній літературі, а також в усній формальній та неформальній англійській. Завдяки цьому прийому можна звернути увагу слухача на нову для нього інформацію чи підкреслити твердження, яке суперечить тому, що було сказано раніше:

– You don’t like the idea, do you?
– No, it is your manner of speaking that drives me crazy! 

– Тобі не подобається ця ідея, чи не так?
– Ні, це твоя манера спілкування зводить мене з розуму!

Типи cleft sentences

Розрізняють декілька типів cleft sentences залежно від того, з чого вони починаються та яку структуру мають:

  • cleft sentences, що починаються з it;
  • cleft sentences, що починаються з what чи інших питальних слів;
  • cleft sentences, що починаються з певних виразів (all I need, the thing, the reason why тощо).

It-cleft sentences

Один із найпоширеніших видів розщеплених речень – it-cleft sentences. Такі речення складаються з двох частин, кожна з яких має у складі дієслово. Тут ми акцентуємо увагу на частині, що стоїть після it. Типова структура виглядає так:

It + be + фраза, на якій фокусується увага + підрядне речення з that / who / which / where / when

Візьмемо звичайне речення:

My sister bought delicious cupcakes at the new coffee shop on Saturday. – Моя сестра купила смачні кекси в новій кав’ярні в суботу.

І спробуємо акцентувати різні частини цього речення завдяки cleft sentences:

  • It was my sister who bought delicious cupcakes at the new coffee shop on Saturday. – Це моя сестра купила смачні кекси в новій кав’ярні в суботу (саме моя сестра, а не хтось інший).

  • It was delicious cupcakes that my sister bought at the new coffee shop on Saturday. – Саме смачні кекси купила моя сестра в новій кав’ярні в суботу (кекси, а не інші смаколики).

  • It was the new coffee shop where my sister bought delicious cupcakes on Saturday. – Саме у новій кав’ярні моя сестра купила смачні кекси в суботу. / Це була нова кав’ярня, де моя сестра купила смачні кекси в суботу.

  • It was Saturday when my sister bought delicious cupcakes at the new coffee shop. – Саме в суботу моя сестра купила смачні кекси в новій кав’ярні. / Це була субота, коли моя сестра купила смачні кекси в новій кав’ярні.

Найчастіше підрядне речення вводиться за допомогою сполучника that чи who (для осіб), але після іменників чи іменникових виразів також можуть використовуватися where чи when. Проте якщо після it йде прислівник, перевага віддається сполучнику that:

It is Friday when we are meeting with your colleagues. / It is on Friday that we are meeting with your colleagues. – Саме в п’ятницю ми зустрічаємось з твоїми колегами.

В неформальних ситуаціях у розмові сполучник that можна опустити, якщо значення залишається очевидним з контексту:

It was my neighbour (that) you saw at the theatre last weekend. – Це мого сусіда ти бачив у театрі минулих вихідних.

Дієслово to be стоїть в тому часі, якого стосується речення (is для теперішнього, was для минулого тощо).

Окрім стверджувальних, it-cleft sentences можуть мати вигляд заперечних чи питальних речень:

  • It wasn’t Mary who was talking to you on the phone. – Це не Мері говорила з вами по телефону.

  • Is it July that you are going on holiday? – Це в липні ви йдете у відпустку?

Дівчина робить нотатки в записнику (фото)

Wh-cleft sentences

Інша велика група розщеплених речень – wh-cleft sentences. Вони так само складаються з двох частин, але акцентують увагу на другій складовій і зазвичай починаються зі слова what.

Перший варіант wh-cleft sentences будується за такою схемою:

What + підмет + присудок + be + інфінітив (з або без частки to) / герундій (дієслово з -ing) / іменник

  • What she needs is a good night’s sleep. – Що їй потрібно, так це добре виспатися.

  • What he did was break my favourite cup. – Що він зробив, так це розбив мою улюблену чашку.

  • What they are doing is lazing around. – Що вони роблять, так це байдикують.

Друга структура, притаманна wh-cleft sentences, має такий вигляд:

What + підмет + присудок + be + підрядне речення з that / why / who / which / where / when

  • What I don’t understand is why she would do something like that. – Чого я не розумію, так це чому вона могла б зробити щось подібне.

  • What he wanted to know was when they had that discussion. – Що він хотів би знати, так це коли вони це обговорювали.

  • What I can’t explain is why she insists on going to Warsaw by bus. – Що я не можу пояснити, так це чому вона наполягає на тому, щоб їхати до Варшави автобусом.

Інколи замість what вживаються інші питальні слова на початку речення:

How they did it was a mystery to me. – Як вони це зробили, для мене було загадкою.

Cleft sentences з певними виразами

Cleft sentences також можна починати з певних слів та виразів, і тоді вони матимуть такий вигляд:

Фраза + підрядне речення + be + інфінітив (з або без частки to) / герундій / іменник / підрядне речення

В якості усталених виразів можуть виступати такі слова і словосполучення:

  1. all – усе;
  2. something – щось;
  3. the thing – річ/те;
  4. the person – людина;
  5. the reason – причина.
  • All I need is love and a cat. – Усе, що мені потрібно, – це любов і кіт.

  • Something that I have always wanted to try is bungee jumping. – Щось, що я завжди хотіла спробувати, – це банджі-джампінг.

  • The thing that he needed most was support and attention. – Те, що він потребував найбільше, було підтримкою та увагою.

  • The person you met on Monday was my ex-boyfriend. – Людина, яку ти зустріла в понеділок, – мій колишній хлопець.

  • The reason why I didn’t do the task was because I had an urgent appointment with the doctor. – Причина, чому я не виконала завдання, полягала в тому, що в мене була термінова зустріч з лікарем.

Пазли (фото)

Типові помилки при побудові cleft sentences

При вживанні розщеплених речень найчастіше виникають труднощі з тим, яку форму дієслова обрати у другій частині wh-cleft sentences: герундій, інфінітив з часткою to або без неї. Це залежить від дієслова, яке вживається у першій частині речення.

1. Якщо дієслово стоїть у тривалому часі (continuous tense) або вимагає використання герундія, дієслово у другій частині матиме закінчення -ing:

  • What he is doing is taking advantage of your generosity. – Що він робить, так це користується вашою щедрістю.

  • What I enjoy most is drinking a cup of tea and reading an interesting book. – Що я люблю найбільше, так це випити чашку чаю і почитати цікаву книгу.

2. Якщо дієслово вимагає вживання інфінітива з часткою to, він використовується у другій частині:

  • What she wants to do is to get to the bottom of the situation. – Що вона хоче, так це розібратися в ситуації, що склалася.

  • What he decided to do was to wait until things got cleared up. – Що він вирішив зробити, так це почекати, поки все проясниться.

3. У решті випадків (наприклад, з нетривалими часами чи після модальних дієслів) у другій частині Wh-cleft sentences вживається інфінітив без частки to:

  • What I can’t do is finish the project by myself. – Чого я не можу зробити, так це закінчити проєкт самостійно.

  • What they did was endanger everyone in the room. – Що вони зробили, так це наразили на небезпеку всіх, хто був у кімнаті.

Як бачимо з прикладу вище, у минулому часі у другій частині також використовується інфінітив без частки to, а не минула форма дієслова.

Так само виникають складнощі, коли в it-cleft sentences після it стоїть іменник у множині. Через це виникає бажання також поставити дієслово to be у форму множини, але оскільки воно узгоджується саме з it, воно залишається в однині:

  • It was my parents who suggested the idea. – Це мої батьки запропонували цю ідею.

  • It is pancakes that I prefer for breakfast. – Саме млинцям я віддаю перевагу на сніданок.

Дізнайся свій рівень англійської зараз (банер)

Вправа на закріплення cleft sentences

Для практики cleft sentences перефразуйте наведені речення, починаючи зі слів у дужках, аби акцентувати виділену частину (якщо захочете побачити підказку, просто клікніть на відповідне речення):

1. I can’t tolerate injustice. (What …)

What I can’t tolerate is injustice.

2. I love listening to music when it’s raining. (What …)

What I love doing when it’s raining is listening to music.

3. She has been learning English because she needs it for her job. (The reason why …)

The reason why she has been learning English is because she needs it for her job.

4. My father was my role model in childhood. (It …)

It was my father who was my role model in childhood.

5. It makes me crazy when people smoke in public places. (What …)

What makes me crazy is when people smoke in public places.

6. He just restarted the computer, that’s all. (All …)

All he did was restart the computer.

7. They didn’t arrive until yesterday. (It wasn’t …)

It wasn’t until yesterday that they arrived.

FAQ – поширені запитання про cleft sentences

1. Що таке cleft sentences і чому вони так називаються?

Cleft sentences або розщеплені речення – це складнопідрядні речення в англійській мові, в яких одна думка розподілена між двома складовими для акцентування певної частини речення. З англійської cleft перекладається як «розділений на дві або більше частин». Існує декілька видів cleft sentences:

  • it-cleft sentences (починаються з it);
  • wh-cleft sentences (починаються з what чи інших питальних слів);
  • речення, що починаються з all, the thing, the person, the reason.

2. Коли використовуються cleft sentences?

В англійській мові cleft sentences поширені в художній літературі, але також часто вживаються в усному мовленні. Основна мета – виділити певну частину висловлювання, акцентувати увагу на новій інформації, додати емоційно-експресивного забарвлення певним елементам.

На письмі cleft sentences виконують функції інтонації, пауз, міміки та інших засобів, які допомагають мовцям розставити акценти під час розмови.

3. Яка формула cleft sentences?

Виокремлюють декілька видів cleft sentences, які мають таку структуру:

  • It + be + слово чи фраза, на яких акцентується увага + підрядне речення
    It is September when a new semester begins. – Саме у вересні розпочинається новий семестр.

  • What + підмет + присудок + be + інфінітив / герундій / іменник / підрядне речення
    What I have never tried is Zumba. – Чого я ніколи не пробувала, так це зумбу.

  • Певне слово чи вислів + підрядне речення + be + інфінітив / герундій / іменник / підрядне речення
    All you need is a two-week vacation. – Все, що тобі потрібно, – це двотижнева відпустка.

4. Cleft sentences є формальними чи неформальними?

Cleft sentences належать до граматики просунутого рівня (Advanced) і можуть використовуватися як у формальній, так і в неформальній англійській. Використання розщеплених речень допомагає мовцю поєднати відому інформацію з новими даними і зробити акцент на останніх. Вони також є засобом емоційного забарвлення певної складової повідомлення.

Вам також може сподобатися:
Grammar
Безкоштовний урок англійської з Notes. Grammar. Mixed Conditionals. B2-C1
Mixed Conditionals здаються складними? Не хвилюйтеся, безкоштовний урок Notes на базі платформи Smarte на тему “Mixed Conditionals” вже тут, щоб допомогти. Переходьте за посиланням та раз і назавжди запам’ятайте правила – https://bit.ly/3BeYNke. На вас вже чекають табличка з…
Grammar
Безкоштовний відеоурок англійської мови з викладачем: State verbs
Новий безкоштовний відеоурок англійської з нашою старшою викладачкою Олею Янковою вже чекає на вас за посиланням — https://bit.ly/49zHHtN. На цей раз ви зможете раз і назавжди розібратися зі state verbs (дієслова стану) — особливою групою дієслів, які описують стани, емоції, думки,…
Green Forest Life
Sharing is caring - розмовний клуб англійської для тих, хто потребує підтримки 10.12
Sharing is caring: Speaking club for those who need support Ми завжди працювали за принципом «людині потрібна людина». Але тепер ми розуміємо, що найбільше людині потрібна людина під час війни. Тому ми пропонуємо всім, хто відчуває потребу, поговорити англійською та підтримати один одного.…
Contact us
Пн.-Пт.: 9:00-20:30
Сб.-Нд.: 10:00-15:00
Дистанційний курс
 М. ПЛОЩА УКРАЇНСЬКИХ ГЕРОЇВ,
вул. Гетьмана Павла Скоропадського, 9а, 3 пов.
Офіс тимчасово не працює.