Мало хто зі студентів здогадується, що зазвичай його викладач готується до заняття у 1,5-2 рази довше, ніж проводить саме заняття. І тут у пригоді стають такі навички та вміння як знання методики викладання, вміння правильно розпланувати заняття, обізнаність з величезною кількістю підручників та Інтернет ресурсів, вміння передбачити реакцію студентів на те чи інше завдання, проаналізувати певний вид роботи на занятті тощо. Виявляється, досить нелегко підготувати звичайне, а тим паче цікаве та корисне заняття. У цьому завданні викладачам досить часто необхідна допомога, яку завжди готовий надати методичний відділ ГФ.
Отже, невеличкий екскурс в історію методичного відділу Грін Фореста. З самого початку заснування школи Грін Форесту пощастило знайти неймовірно яскравих, талановитих та професійних викладачів. З часом стало зрозуміло, що класні викладачі – це одна з основних причин, чому студенти знову і знову повертаються до нас на навчання. Тому виникла потреба підтримувати планку досить високо.
Самотужки адміністраторам зробити це було досить важко, адже не всі вони викладали, тому й не завжди розуміли, як повинен організовувати свою роботу першокласний викладач. Постала гостра необхідність у створенні посади методиста. Методичний відділ Грін Форесту сформувався приблизно 5 років тому. Тоді всю роботу проводила одна людина – першопроходець методики викладання англійської та роботи з викладачами в Грін Форест – Катя Цимбалюк. Тоді на Каті лежала величезна відповідальність, адже до купи потрібно було зібрати частинки методичної роботи, якою на той час займалися практично всі адміністратори. Вже тоді Каті у всьому допомагала Надя Д'ячук, яка, до речі, й була ініціатором створення посади методиста у Грін Форесті. Можу сказати, що дівчатам це чудово вдалося. Вони структурували усі процеси та поступово налагодили чітку систему роботи з викладачами. А потім... Катя пішла у декретну відпустку =)
Катю, чи здивувалася ти, коли тобі запропонували посаду методиста? Не страшно було погоджуватися/починати з нуля?
КАТЯ: В той час я займалася дитячим проектом і звісно була дещо здивована пропозицією стати методистом. Проте мене настільки зацікавила ця посада, що погоджуюючись, я була дуже excited and inspired.
Які перші зміни та нововведення ти внесла/розробила, коли стала методистом?
КАТЯ: Звичайно, починати довелося не з початку, бо в Грін Форесті вже була доволі розвинена методична база. Коли, я почала працювати на цій позиції, то разом з Надією, ми розвивали систему тренінгів для викладачів та систему івелюєйшн. А своїм основним нововеденням вважаю розроблення системи старших та молодших викладачів.
Що найголовніше у роботі методиста?
КАТЯ: Найголовніше - це постійний професійний розвиток та увага до деталей! І звісно, любов до викладання!
Зараз методичний відділ складається з трьох осіб, які займаються практично усім, що пов’язано з викладачами та викладанням у Грін Форесті:
Наді Д'ячук
директора з навчальної роботи |
Оксани Різун
методиста |
Ані Ковальчук
регіонального методиста |
Отже, почнемо з найголовнішого питання: Навіщо школі англійської мови потрібен методист/ методичний відділ?
НАДЯ: У всіх компаніях існують відділи персоналу, в нашій компанії персонал - це викладачі, а методичний відділ виконує функцію відділу персоналу. Плюс, специфіка роботи викладачів потребує розробки програм, необхідно допомагати викладачам у підготовці до занять, у підборі та адаптації матеріалу і т.д.
АНЯ: Методист потрібен школі для того щоб планувати, організовувати, контролювати роботу викладачів, розробляти навчальні програми, відбирати, навчати персонал. Методичний відділ також повинен завжди тримати «руку на пульсі» школи та зовнішнього світу навчання англійської мови.
Чим кожна з вас займається у методичному відділі?
НАДЯ: Хм... Підбираємо викладачів, навчаємо, проводимо тренінги для викладачів, підбираємо матеріали для викладачів, аналізуємо заняття, допомагаємо викладачам покращити свої заняття, контролюємо проведення занять, складаємо тести для перевірки знань студентів, атестуємо викладачів, проводимо різні тренінги для мотивації викладачів, плануємо семестр, складаємо розклад, вибираємо підручники для студентів. Може я повторила щось, але ми працюємо з викладачами у всіх сферах викладання та планування семестрів
КСЮША: Я разом за Надією на початку кожного семестру проводжу набір нових викладачів, займаюся їх підготовкою до початку семестру, а саме проводжу тренінги, допомагаю складати пробні плани занять та аналізувати їх. Також контролюю роботу викладачів, відвідую заняття викладачів, обговорюю їх разом з викладачами. Приймаю участь в організації корпоративних заходів для викладачів, веду листування з викладачами, займаюся документацією (Evaluation та звіти молодших/старших викладачів), займаюся розробкою та корекцією фінальних тестів та ключів до них, з Надією проводжу Evaluation і ще багато чого, все і не згадаю. Ну і працюю зі своїми молодшими викладачами.
АНЯ: Подорожую =) Відвідую наші офіси в регіонах (Дніпро, Львів, Харків). Відвідую заняття викладачів, проводжу збори на початку семестру, співбесіди з новими викладачами, атестацію викладачів наприкінці семестру, тренінги для викладачів під час семестру.
Що найважче / найцікавіше у роботі методиста?
НАДЯ: Найважче - працювати із викладачами, бо всі справжні люди, але це і є найцікавіше :)
КСЮША: Найбільше мені подобається творчий момент в роботі, організація різноманітних корпоративів, тренінгів та тім-білдингів. Найважче – під час відвідування занять фізично висидіти 2-3 заняття підряд (це 6 годин) та не пропустити щось важливе, адже потім ці заняття потрібно правильно проаналізувати.
АНЯ: Найважче – бути постійно «на колесах» =) Найцікавіше – приїжджати в кожне місто знову і знову і знаходити там кожного разу щось нове, цікаве
***
Кожен викладач Грін Фореста співпрацює з методичним відділом ГФ майже щодня. А починається така співпраця, як завжди, із надсилання резюме. Як правило, підбір нових викладачів у Грін Форест проходить двічі на рік: у серпні та в січні. Методисти переглядають усі отримані резюме та запрошують на співбесіду кандидатів на посаду викладача, що їх зацікавили. Під час співбесіди кандидатам необхідно не тільки розказати про себе, свій досвід роботи та показати досконале знання англійської мови, але й пояснити певні граматичні правила, розповісти про різноманітні методи роботи з групами, про те, як вони проводять заняття, продемонструвати знання та розуміння методики викладання, ну і звичайно пояснити, чому вони хочуть працювати викладачем.
Що потрібно знати/вміти, щоб потрапити на роботу в ГФ?
НАДЯ: Якщо чесно, не можу відповісти на це питання. Тому що ми набираємо як викладачів із досвідом, так і без нього, тому знати в досконалості потрібно лише англійську (очевидно), а вміти - вчитися та аналізувати свою роботу і результати. Також, напевно, дійсно потрібно мати гарні аналітичні здібності.
Яким повинен бути успішний викладач?
НАДЯ: Важке питання, тому що найлегша відповідь це професійним, а довга відповідь може зайняти багато місця :) Зацікавленим, мудрим, терплячим, обізнаним, цікавим, енергійним, послідовним... Тут важко відповісти швидко, тому що багато успішних викладачів, які не схожі один на одного, так само, як є і багато студентів, що не схожі один на одного, але досягають успіхів у навчанні "по-своєму".
***
Усі молоді викладачі, які успішно пройшли співбесіду, мають пройти серію з 3-4 установчих тренінгів, що проводять самі методисти, а також й інші старші викладачі Грін Форесту. Зазвичай це тренінги, на яких молоді викладачі дізнаються загальну інформацію про Грін Форест та систему, за якою працює школа, детально знайомляться з навчальними планами та підручниками, вчаться правильно планувати заняття, дізнаються, як контролювати аудиторію, а також вивчають різноманітні типи та види завдань, які можна використовувати на заняттях. Також молоді викладачі отримують завдання спланувати своє перше заняття, для того, щоб мати змогу його проаналізувати з методистами та підкорегувати у разі необхідності.
Тут варто згадати про градацію викладачів, яка існує у Грін Форесті.
Викладач, який нещодавно почав викладати у Грін Форесті, незалежно від досвіду викладання приймається на посаду молодшого викладача. Такий викладач дуже тісно співпрацює з методичним відділом та викладачем-лідером або старшим викладачем. Зазвичай молодшому викладачеві допомагають розробити план семестру, а також працювати з плануванням та підготовкою до занять загалом (порадою, досвідом, прикладами).
Викладач – викладач, що працює у Грін Форесті більше ніж 1 семестр. Він також може користуватися досвідом та порадами методичного відділу, але вже є самостійним викладачем, що може працювати без постійного нагляду та контролю з боку викладача-наставника.
Викладач-лідер та Старший викладач – досвідчений викладач, що працює у Грін Форесті принаймні рік. Єдина різниця в тому, що викладач-лідер має невелику кількість груп, в той час як старший викладач має принаймні 5 груп у Грін Форесті. Викладач-лідер і старший викладач може стати наставником молодшого викладача. Зазвичай такий викладач допомагає молодшому викладачеві розробити план семестра, плани та структуру занять, дає поради під час підготовки до занять, відвідує та аналізує заняття свого молодшого викладача, а також запрошує молодшого викладача до себе на заняття та на заняття до інших викладачів. Також старші викладачі та викладачі-лідери разом із методистами розробляють та проводять методичні тренінги для викладачів Грін Форесту.
Яким чином і навіщо виникла градація викладачів у ГФ розкажуть Надя та Ксюша:
НАДЯ: Відповім як і на перше питання. Це не новий підхід до розподілу ролей персоналу, просто в інших компаніях ця градація називається по-іншому. Через те, що ми стаємо великою компанією, наймаємо велику кількість персоналу і, для того, щоб підтримувати всіх викладачів у роботі, ми залучаємо досвідчених викладачів до нашої роботи. Плюс, у всіх наших старших викладачів та викладачів-лідерів є велика кількість ідей, якими вони можуть і бажають ділитися з іншими.
Що тобі найлегше / найважче дається у роботі з молодшими викладачами? Як проходить робота з молодшими викладачами у ГФ?
КСЮША: Зазвичай з кожним молодшим викладачем є досить різна, але певна стандартна схема. На першому етапі я проводжу кілька ввідних тренінгів для усіх молодших викладачів, допомагаю планувати пробні заняття, при потребі корегую ці плани, ділюся своїм досвідом, щоб передбачити якісь стандартні ускладнення чи проблеми. Потім під час перших двох місяців роботи я обговорюю з кожним молодшим викладачем план кожного заняття, даю поради, хвалю чи вношу корективи. Також обов’язково ходжу на заняття до молодших викладачів, після чого ми разом аналізуємо проведене заняття, намагаюся це робити 1-2 рази на місяць. Заохочую молодших викладачів відвідувати заняття інших викладачів, обговорювати їх зі мною. Таким чином вони вчаться краще аналізувати свої заняття, набираються досвіду та натхнення від методів чи стилю викладання більш досвідчених викладачів. Також я вважаю, що досить корисно побачити себе в роботі зі сторони, тому раджу молодшим викладачам зняти своє заняття на відео, а потім переглянути його. Загалом працювати з молодшими викладачами дуже цікаво, проте є і свої труднощі. Наприклад, двоє моїх молодших викладачів працюють в Грін Форесті в регіонах, і те, що ми не зустрічаємося особисто, трохи ускладнює роботу, адже я не бачу дівчат "в дії". Але з іншого боку це ще один виклик, який цікаво прийняти.
***
Збори викладачів перед початком семестра |
Надя Д'ячук на щорічній конференції, яка проводиться Pearson Longman Education Press |
До речі, трішки про методичні тренінги. Ідея навчати та розвивати викладачів з’явилася у Грін Форесті досить давно. Самі викладачі і раніше ділилися досвідом роботи у адміністраторських, під час підготовки до занять або за кавою у затишному кафе. Але зазвичай така можливість випадала викладачам, що й так спілкувалися поза роботою. Тренінги ж організували обмін досвідом та матеріалами у загальному грінфорестівському масштабі. Перші тренінги проводили самі методисти, а з часом почали залучати до їх проведення і старших викладачів та викладачів-лідерів. Такі тренінги проходять раз в два тижні та користуються неймовірною популярністю серед усіх викладачів Грін Форесту. Адже саме під час таких занять викладачі можуть поділитися досвідом роботи, дізнатися щось новеньке або просто пошукати натхнення для підготовки до наступних занять.
Чому виникла ідея проведення тренінгів для викладачів? Чи корисні вони?
НАДЯ: Тренінги корисні, так, дуже. Більше сказати немає чого. Щодо ідеї проведення тренінгів - це продовження в цілому мети методичного відділу, навчання персоналу, підвищення кфаліфікації та професійної майстерності (бач, які слова :)) викладачів
КСЮША: Особисто для мене це натхнення. Мені цікаво не стільки подивитися на готові розробки викладачів-тренерів, як почерпнути для себе нові ідеї з досвіду інших викладачів. Тренінги в Грін Форесті організовані так, що викладачі діляться саме своїми власними ідеями та напрацюваннями, тому це дуже надихає. Я вважаю, що відвідування тренінгів має бути обов’язковим для усіх викладачів (зараз тренінги обов’язкові лише для молодших викладачів, для усіх інших – відвідування за бажанням), адже це величезний труд викладачів-тренерів, а також чудовий тім-білдінг.
***
Ще один, як би сказала Надя, не новий підхід до роботи з викладачами – проведення Evaluation – оцінки результатів роботи викладачів під час семестру. Evaluation проходить у 2 етапи: 1 – протягом 1-го місяця роботи викладач має поставити собі цілі роботи на семестр (попрацювати над новими методами викладання, використовувати на заняттях лише англійську, підготувати новий спецкурс, працювати з презентаціями та відео, відвідати 6 занять старших викладачів тощо); 2 – в кінці семестру викладач заповнює ще одну форму, де він аналізує, які з тих цілей були досягнуті, розповідає про свої успіхи та промахи в роботі, намічає план професійного росту на наступний семестр.
Також студенти кожного викладача під час останніх занять семестру отримують невеличку анкету, де вони мають можливість оцінити свого викладача, вказати ті моменти в роботі, які їм найбільше сподобалися, або ж розповісти про негативи та недоліки в роботі.
Усі Evaluation forms та анкети детально вивчаються методистами, після чого викладач проходить співбесіду з ними. Така зустріч не тільки дає можливість проаналізувати роботу викладача у семестрі, що пройшов, але й має на меті заохотити до подальшого розвитку у професійному, творчому та особистісному планах.
На вашу думку, що система Evaluation дає викладачеві?
НАДЯ: Колись в нас на співбесіді запитали теж саме "І шо воно вам дає?". Ми сміялися, довго. Я вже напевне, цю фразу кажу неодноразово, але ж, як і в будь-якій діяльності легше працювати та досягати цілей, якщо ти чітко знаєш, чого ти бажаєш і що в тебе на меті. І, відповідно, можеш в кінці періоду проаналізувати свою роботу. В такому випадку допомагає ще й додаткова думка. Це і є ідея Evaluation.
АНЯ: Я гадаю, що система Evaluation дає змогу викладачеві поставити перед собою певні цілі на початку певного періоду та потім проаналізувати, як йому вдалося досягти цих цілей та яким чином. В принципі, система визначення цілей та оцінки персоналу по результатах роботи та досягненню цих цілей наприкінці певного періоду часу - досить поширена практика в багатьох компаніях. Ось і Грін Форест можна назвати однією з компаній, яка має свою систему по роботі з персоналом.
КСЮША: По-перше, Evaluation допомагає визначитися з цілями, яких необхідно досягти протягом семестру, потім проаналізувати, вдалося це зробити чи ні. Адже в професії викладача дуже важливо не зав’язнути в рутині. Якщо подивитися на свою роботу з точки зору постійного зростання, то так легше розвиватися та досягати певних цілей, які собі намітили. По-друге, у кожного викладача є можливість безпосередньо поспілкуватися з методистами, обговорити свої плани на майбутнє, висказати свої зауваження чи пропозиції. Мені здається, що така система роботи з персоналом повинна існувати в будь-якій компанії.
***
Але ні градація, ні система Evaluation не застосовуються до носіїв мови, що працюють у Грін Форесті.
Ксюша, ти працюєш з носіями мови. Наскільки ця робота відрізняється від роботи з українськими викладачами? Чим саме?
КСЮША: Варто сказати, що загалом робота носія мови відрізняється від роботи наших викладачів, так само як відрізняється і їх підготовка до занять. Оскільки носій мови – це досить вагомий бонус при вивченні іноземної мови, їхні заняття більше орієнтовані на покращення саме розмовних навичок. Для старших рівнів я підготувала рекомендовані теми, списки слів та завдань до цих тем, які носії мови можуть використовувати під час своїх занять, або ж вибирати теми за побажаннями студентів. Також я спілкуюся з носіями мови щодо їх навантаження та розкладу, забезпечую постійний доступ до усіх наявних для носіїв мови матеріалів. До речі, в цьому семестрі ми плануємо розширити список рекомендованих тем, а також урізноманітнити завдання до них. Також плануємо відвідувати заняття носіїв мови так само як і наших викладачів. Також у планах є проведення кількох тренінгів для носіїв мови (в нашій практиці вже були такі тренінги, що проводили більш досвідчені носії мови для своїх колег), проте через специфіку роботи носіїв мови ми не плануємо проводити такі тренінги регулярно.
***
Teacher's Picnic 2008
|
Teacher's New Year Party 2010
|
Львів – Дніпро – Харків – саме у такому порядку Грін Форест відкривав свої філії у інших містах України. Коли кількість викладачів у регіонах стала майже такою, як у Києві, стало очевидно, що регіональними офісами має займатися окремий методист. Саме цю посаду літом 2010 року запропонували Ані Ковальчук, на яку вона погодилася. Принаймні 50% свого робочого часу Аня перебуває у відрядженнях, вона вже безпомилково може визначити найкраще місце у Дніпропетровському експресі та найшвидший спосіб дістатися до Львова.
Аня зрозуміло, що важко постійно перебувати в роз’їздах, але ж є моменти, які трохи скрашують твоє «кочове життя». Чи були смішні/цікаві випадки під час твоїх відряджень?
АНЯ: Цікаві моменти зі мною завжди стаються у Львові. Одного разу я йшла до квартири, яку для мене зняли, це було десь 21:30. Була зима, холодно і темно. Мені здалося, що 2 хлопці, які йшли позаду, переслідували мене. Я швидко добігла до під’їзду, почала підніматися по сходах і почула 2 чоловічих голоса, які теж піднімались слідом. Я дуже перелякалася і майже злетіла на 3-й поверх. Відкривши тремтячими руками двері квартири, та захлопнувши їх, я почула ці голоси на своєму поверсі! Прихилившись до дверей, я прислухалась та почула як відкрились сусідні двері на поверсі і хлопці просто зайшли до себе додому =). Заспокоївшись того вечора, я подумала, що треба знати сусідів в лице =)
Чи є в тебе серед міст, де знаходяться філії Грін Форесту, улюблене і чому?
АНЯ: Не можу сказати, що є якесь улюблене місто з тих, куди я їжджу. В мене взагалі і по життю немає якогось одного міста, як-то кажуть where my heart is. Кожне місто має свою унікальну «родзинку», завдяки якій туди хочеться вертатись ще. Львів – сам по собі романтичне місто, яке просто «пропитаний» старовиною, традиціями та запахом кави =). Дніпро – сучасне, динамічне, «модне» місто, де відчуваєш себе майже як вдома. Майже – тому що моє рідне місто Запоріжжя (звідки я родом), знаходиться 80 км від Дніпра і я завжди звідти їжджу додому, до батьків. Харків – дуже молодіжне, студентське місто з цікавими кафешками, парками та магазинами.
Чи відрізняються викладачі кожного окремого регіону? Як саме?
АНЯ: Кожен викладач в Грін Форесті – це унікальна особистість, не схожа на інших. Викладачі Львова, Харкова, та Дніпра – не виключення. Але все-таки є невеличкі риси характеру в людях в кожному регіоні, які їх вирізняють від викладачів інших міст. Львівські викладачі – дуже привітні, ввічливі, трохи стримані,трохи «сімейні» =). Викладачі Дніпра – амбіційні, енергійні, самостійні, завжди мають на все свою думку. Харківські викладачі – енергійні, гнучкі та відкриті для всього нового.
***
Приблизно так у нас працює методичний відділ, хоча розповісти вдалося, напевно, далеко не все. Залишилося розпитати у дівчат про плани на майбутнє.
Чи є якісь новинки, які плануєте запровадити в новому семестрі?
НАДЯ: Хм., це в принципі секрет, але щодо викладачів ми хочемо ввести щось накшталт "викладач по-обміну" для всіх наших регіонів. Так як наша школа відкрита у 4 містах України і в кожному із міст працюють цікаві люди, ми бажаємо познайомити студентів із різних міст з цими яскравими особистостями. Наші викладачі будуть їздити в інші міста для проведення клубів, додаткових занять і своїх індивідуальних спецукрсів. Ще, ми додамо розмовні заняття з носіями мови для молодших рівнів. Ще, ми плануємо ... а ні, я ж сказала, що це секрет :)
АНЯ: Дуже хочу, щоб викладачі з регіонів теж почали проводити тренінги для викладачів, адже в них є теж багато цікавих ідей та напрацювань, якими можна поділитися з іншими. Планую також поширити практику запису уроків викладачів на відео та їх самоаналізу своїх занять. Також будемо працювати над покращенням відео-конференцій між містами, щоб полегшити спілкування на тренінгах, зборах, під час співбесід.
КСЮША: Плануємо провести анкетування викладачів, що стосується можливої зміни підручників (по Success ми займаємося вже 3 роки). Також є певні невдоволення по відношенню до підручників певного рівня, тому ми спробуємо визначитися, що і кому не подобається, а тоді вже в наступному семестрі спробуємо урізноманітнити навчальні матеріали. Також будемо більше працювати над аналізом занять, приблизно 2 рази на місяць плануємо проводити такі собі Lesson Planning club, де викладачі зможуть складати плани занять та вчитися більш професійно аналізувати свої плани занять, а також заняття своїх колег.
Після такої маси інформації, здається, безглуздо запитувати, але все ж таки Чи цікаво вам займатися методичною роботою? Чому?
НАДЯ: Дуже цікаво, тому що ця робота об'єднує в собі і роботу із викладачами, і роботу із матеріалами, книжками, а найголовніше - постійно потрібно вдосконалювати свої знання у всіх сферах, як у роботі із персоналом, так і підбирати нові цікаві матеріали, види та методи роботи. Це не дозволяю розслаблятися і лінуватися (протягом довгого часу :))
АНЯ: Так, цікаво. Ця робота змушує постійно тримати себе в тонусі, знаходити відповіді на все нові запитання, розвивати в собі всі само-: самоконтроль, самостійність, самомотивація і т.ін
КСЮША: Звичайно цікаво. Я сама дуже багато чому вчуся у викладачів, заняття яких відвідую. А ще я просто в захваті від людей, з якими працюю =) Люблю їх всіх.