Listening, Grammar, Vocabulary. 21.10.2014
Newsday Tuesday

ABC News: Parents Sued For Kids’ Facebook Prank

Автор: Ольга Янкова

Social media is not only a way to stay connected to people you like but also a really dangerous tool for those who don’t like you. This week’s story is about a girl suing her classmate and his parents over a Facebook prank. Some legal vocabulary and another point for the parents to think about in this ABC News’s story. 


Background – names, organizations and event you should know about:


Everyone knows what Facebook is, that’s why I just found a couple of crazy lawsuits connected to this social network. 


School bus driver, “Mr. Johnny” was fired for his posts on Facebook. One day on the way to school, he overheard that one of his students was hungry. The student was, “not able to get a 40-cent credit to eat lunch at school.” The driver decided to help by posting about it on Facebook to attract more attention to the issue, but was fired instead. Now he is suing the school.


Denise New was charged with harassment by her sixteen-year-old son, Lane New, who wanted criminal charges brought against his mom for “snooping.” She changed her sons Facebook password and posted slanderous comments on his wall. She then changed his email password so that he wouldn’t get updates from Facebook. The mother was concerned about her son, and decided that creeping through his Facebook was part of her “parental duties.” She State prosecutors agreed with the son, and charged Mrs. New.


This unnamed sheriff fired six of his workers for “liking” a Facebook page. Elections were coming up, and the sheriff was upset that one of his employees liked his competitor’s page.The employees filed a suit against the sheriff, but the judge immediately dismissed it, since “like” was not considered to be a statement that could be protected by law. Only a few years later, the case was re-introduced and this time it was decided that a “like” could be protected under freedom of speech.


In order to understand this video we’ll need to know the following words. 

Соціальні мережі – це не тільки можливість підтримувати зв’язок з людми, які тобі подобаються, але ще й небезпечна зброя для тих, кому не подобаєшся ти. Цього тижня дивимося сюжет про дівчинку, яка судиться зі своїм однокласником та його батьками через жарт у Фейсбуці. Деякі юридичні терміни та ще одна річ, про яку варто задуматися батькам, у відео від ABC News.


Корисна інформація – імена, організації таподії, які вамварто знати:


Всі знають, що таке Facebook, тому я просто знайшла кілька судових позовів, пов’язаних з цією соцмережею. 


Водія шкільного автобуса “Містера Джонні” звільнили за пости у Фейсбуці. Одного дня по дорози до школи він почув, що один з його учнів голодний. Учень “не міг отримати кредит у 40 центів на ланч у школі”. Водій вирішив написати про цей випадок в Фейсбуці, щоб привернути увагу до проблеми, але замість того був звільнений. Зараз він судиться зі школою. 


Деніз Нью звинуватив у домаганнях її 16-річний син Лейн Нью, який хотів, щоб його мама понесла кримінальну відповідальність за “нишпорення”. Вона змінила пароль сина та зробила кілька наклепницьких постів на його стіні. Потім вона змінила пароль на електронній пошті сина, щоб той не отримував оновлення з Фейсбука. Мати хвилювалася за свого сина, тому вирішила, що нишпорити у Фейсбуці – це частина її “батьківських обов’язків”. Прокурор штату погодися з сином та висунув звинувачення проти Міссіс Нью. 


Невідомий шериф звільнив шістьох працівників за те що вони “вподобали” сторінку на Фейсбуці. Насувалися вибори, тому шериф засмутився, що один з працівників вподобав сторінку його конкурента. Працівники подали на шерифа до суду, але суддя одразу закрив справу, адже “подобається” не вважалося такою заявою, що може захищатися законом. Лише через кілька років справу повторно відкрили, і цього разу було визнано, що дія “пододається” таки підпадає під категорію свободи слова.


Для того, щоб зрозуміти відео, вам знадобляться наступні слова.




And now replace the highlighted phrases in the following sentences by the ones we learnt. If you have difficulties with the task, try watching and inserting necessary phrases at the same time.


in default
to admit

А тепер замініть виділені фразі у цих реченнях на ті, що ми вивчили. Якщо у вас виникли проблеми з цим завданням, спробуйте ще раз переглянути відео і одночасно вставляти необхідні фрази.


to be bullied
to face consequences
to respond
to sue
to sustain


1.    But no parent wants their child to be severely intimidated and made fun of
2.    But the parents of one girl are taking legal action against not only her supposed bullies but also their parents. 
3.    It has never happened before.
4.    Lawyers in this case say it could set a new legal precedent: a judge allowing this claim brought to a court to continue to trial.
5.    To the 7th grade girl made fun of by a classmate on Facebook this is more than just some childish practical joke, so she’s accusing his parents. 
6.    And this morning a judge agrees those parents could be held responsible for their actions
7.    According to court documents Athearn used a fat face app to make Boston appear fat.
8.    The kids who created the Facebook page confessed their principal and signed written statements.
9.    The page of course stayed an active page.
10.    “The Athearns’ failor to act… caused some part of the injury Alex suffered due to Dustin’s actions (or inactions).”
11.    The defendants did not answer to the ABC News’s request for comment but an attorney told reporters they are planning to appeal the judge’s decision.
12.    The parents of the other kid who helped create the Facebook page never responded to the lawsuit and were found guilty because of not coming to court.




Language 1

But no parent wants their child to be severely bullied.

In the very first sentence of this video Dan is already trying to confuse us, right? No parent (which is obviously one person) wants their child (now that’s weird, their is about more than one person, right?)
Well, not always. This is a little tricky grammar point, which is easy to explain and absolutely worth knowing. 

Parent is a noun that doesn’t really explain the sex of a person we are talking about, as it can be either a mother - she, or a father – he. That’s why it is not really clear which possessive pronoun to use: his or her. 

So when we don’t know if we are talking about a male or a female, we use “their” in order to avoid the phrase “his or her”.
Here are a couple more example:


В першому ж реченні Ден намагається нас заплутати, правда ж? No parent (очевидно одна людина) wants their child (а ось це дивно, their– це більше ніж одна людина, правда?)
Не завжди. Це невеличкий цікавий граматичний момент, що легко пояснита та точно варто знати.


Parent – іменник, що не пояснює стать людини, про яку ми говоримо, адже це може бути мати – she (вона) або ж батько – he (він). Тому нам не зрозуміло, який присвійний займенник тут використати: his (його) чи her (її).

Тому коли ми не знаємо чи ми говоримо про чоловіка, чи про жінку, ми використовуємо “their” (їх)щоб уникнути фрази “his or her” (його чи її).
Ось ще декілька прикладів:

  • Somebody left their keys in my house after the party. (It might have been a man or a woman. I’m not sure who it was. Це міг бути чоловік або жінка. Я не знаю, хто це був.)
  • Does anybody want to share their story with us? (It can be a man or a woman, anyone can share. Це може бути чоловік або жінка, будь-хто може поділитися.)
  • Nobody wanted to lose their money. (It could be a man or a woman.Це міг бути чоловік або жінка.)
  • Some student handed in their test without a name. (It could be a man or a woman, I’m not sure who didn’t write the name.Це міг бути чоловік або жінка, я не знаю, хто не написам своє ім’я.)


Language 2


Whatever the outcome in court, this is certainly a stark reminder to parents of the importance of knowing what your kids are doing online.

Whatever is a great word which in this case means “any result” and makes our life easier by replacing the phrase: it doesn’t matter what the outcome in court will be.

There are more Wh+ever words, which basically apply to any thing we might refer to and to all the possible things at the same time. 

  • Whatever – any thing, doesn’t matter what
  • Whenever – any time, doesn’t matter when
  • Wherever – any place, doesn’t matter where
  • Whoever – any person, doesn’t matter who
  • Whichever – any of the choices, doesn’t matter which
  • However – any way, doesn’t matter how

Let’s see how to use them in the sentences:


Whatever – чудове слово, що у цьому випадку означає “будь-який результат” і спрощує нам життя, бо замінює фразу: яким би не був результат у суді.

Є ще декілька слів типу Wh+ever, які можуть відноситися до будь-чого та до усіх можливих варіантів одночасно. 

  • Whatever – будь-що, немає значення що
  • Whenever – будь-який час, немає значення коли
  • Wherever – будь-де, немає значення де
  • Whoever – будь-хто, немає значення хто
  • Whichever – будь-який, немає значення який
  • However – якби не, немає значення як

Давайте подивимося, як їх використовувати:

Whatever you say, I don’t trust you. (No matter what you say. Що б ти не говорив)
Whenever she calls the landlord, he’s always busy. (No matter when she calls, any time she call. Не має значення, коли вона дзвонить, щоразу)
Wherever you decide to live, I’ll come to visit. (Doesn’t matter where you decide to live. Де б ти не захотів жити)
Whoever baked this cake is a cooking genius. (Doesn’t matter who it was, any person. Хтоб це не був, будь-яка людина)
Whichever trek you go, beware of the bears. (Doesn’t matter which trek you choose, any trek you can choose. Нема різниці, який маршрут ти обереш, будь-який маршрут)
However rich they might be, they are not happy. (Doesn’t matter how rich they are. Немає різниці, наскільки вони багаті)
Ok, are you ready for a little language task?  Ну що, готові до невеличкого мовного завдання?

Language Task 


Use his, her or their
1.    Someone parked ________ car right in the middle of the street. 
2.    My sister always keeps _________ room neat, while my brother never cleans _________ room.
3.    Every applicant should write ________ name in printed latters. 
4.    Each participant recorded __________ song on the video and presented it to the experts. 


Use whatever, whenever, wherever, whichever, whoever, however in the following sentences:
5.    ____________ did this will be put into jail.
6.    You can come by _____________ you’re free.
7.    You can buy _____________ you want in this store as long as you have enough money. 
8.    You can choose _____________ car you like.
9.    You can dress ____________ you like for the party, it’s informal.
10.    I’ll go ______________ you decide as long as there’s a beach there. 

I’m waiting for your answers in the comments or my e-mail:


PS. Have you even seen a dog helping out with the weather forecast on TV? Well, CNN has. And I’m offering you to watch it too.  

Чекаю на ваші відповіді в коментарях або за електронною адресою:


ЗИ: Виколись бачили, як пес допомагає з прогнозом погоди на телебаченні? А ось CNN бачили. А я пропоную подивитися і вам. 


Answers to the previous issue about CBS Evening News: Malala Yousafzai becomes youngest ever Nobel Peace Prize winner 


Vocabulary Task Keys: 

1.    spanned
2.    go forward, campaign
3.    insisting on
4.    recovering
5.    Nor silence her. 
6.    committed
7.    tensions
8.    poise
9.    stunned, appeal



Language Task Keys:

1.    …I’ll try to learn a couple of simple phrases in Chinese.
2.    …l
3.    I’ll buy a new computer,
4.    …discuss our plans for the weekend with out.
5. don’t screw anything up this month.
6.    approximately
7.    about/roughly
8.    nearly
9.    roughly/about/nearly
10.    roughly/about/nearly



Here you can download the script to the first video!


Prepared by Olha Yankova

Вам также может понравиться:
Sing and Learn: Sam Smith – I’m Not The Only One
Я думаю, що кожен чув, прослуховував чи навіть наспівував цю пісню. Вона легко запам’ятовується своїм красивим та медитативним мотивом і, звичайно ж, дуже хорошим вокалом. Але окрім музичної цінності, вона має і навчальну. Подивимось на англійську.  You and me, we made a vow For better or…
9 додатків, які покращать вашу англійську
Вже пройшов перший місяць навчання, до темпу, викладачів та нових книжок усі вже звикли, а це означає, що пора шукати додаткові способи та ресурси для вивчення англійської. Саме у цьому допоможе наступна підбірка нових та не дуже цікавинок для ваших смартфонів.    Duolingo English Test: English…
Sing and Learn: Sia feat. The Weeknd – Elastic Heart
Я впевнена, що більшість з вас чули цю пісню та дивилися чаруючий кліп. Та чи намагалися ви розібратися в її тексті? Гарантую вам, що тут є декілька вартих уваги виразів, граматичних прикладів та слів. And another one bites the dust Oh why can I not conquer love? And I might have thought that we were…
Интенсивный курс
ул. Бассейная, 7-В (5 этаж).
Пн. -  Пт.: 10:00 - 20:30
Сб.: 10:00 - 15:00
(093) 214-64-03,
(044) 254-62-86.
ул. Бассейная, 7-В (4 этаж).
Пн. -  Пт.: 14:00 - 22:00
Сб.: 10:00 - 15:00
(093) 030-43-53,
(044) 383-95-05.
ул. Луначарского, 4, оф. 32 (8 этаж), ТОЦ «Комод».
Пн. -  Пт.: 10:00 - 20:30
Сб.: 10:00 - 15:00
(093) 166-68-65,
(044) 383-72-62.
Стандартный курс
ул. Бассейная, 7-В (4 этаж).
Пн. -  Пт.: 14:00 - 22:00
Сб.: 10:00 - 15:00
(093) 030-43-53,
(044) 383-95-05.
ул. Рогнединская, 4а
Пн. -  Пт.: 14:00 - 22:00
Сб.: 9:00 - 18:00
(093) 214-36-35
ул. Сковороды, 7.
Пн. -  Пт.: 14:00 - 22:00
Сб.: 10:00 - 15:00
(095) 631-35-53,
(044) 233-10-06.
ул. Назаровская, 19 (ул. Ветрова, 19)
Пн. -  Пт.: 14:00 - 22:00
Сб.: 9:00 - 17:00
(098) 469-06-30,
(094) 853-37-74
ул. Луначарского, 4, оф. 32 (8 этаж), ТОЦ «Комод».
Пн. -  Пт.: 10:00 - 20:30
Сб.: 10:00 - 15:00
(093) 166-68-65,
(044) 383-72-62.
ул. Гришка, 6а.
Пн. -  Пт.: 10:00 - 20:30
Сб.: 10:00 - 15:00
(063) 247-04-75,
(044) 247-04-75.