У світі сучасної освіти все частіше в одній групі зустрічаються студенти різного віку. Школа англійської мови Green Forest не є винятком — тут на заняттях з англійської збираються люди від покоління бейбі-бумерів до покоління Z. Якщо ви вагаєтеся щодо групових занять англійської саме через віковий склад, то ми охоче розповімо, як перетворюємо це на перевагу.
Кожна вікова група має свої особливості сприйняття інформації, різний рівень цифрової грамотності та звички у навчанні. Тож як збудувати навчальне середовище, що буде ефективним та комфортним для всіх студентів незалежно від віку?
Зміст
1. Особливості навчання у змішаній за поколіннями групі
1.1. Різні стилі навчання
1.2. Рівень цифрової грамотності
2. Методи подолання бар'єрів між поколіннями
2.1. Комбінування різних методів навчання
2.2. Взаємне навчання між поколіннями
2.3. Універсальні теми та матеріали
3. Яка роль викладача?
Особливості навчання у змішаній за поколіннями групі
Умовний поділ на покоління служить корисним орієнтиром, аби якісно продумати комфортні умови навчання різних людей у групі. Утім, він не є досконалим та до кінця актуальним. Так, у сучасній психології переважає концепція «майндсетів», тобто «стилів мислення», які, окрім епохи, формуються багатьма іншими унікальними чинниками — професією, вихованням, вродженими здібностями тощо. Тож свої поради ми підготували, опираючись саме на історичний контекст різних поколінь, із дрібкою досліджень у галузі психології та власного досвіду.
Різні стилі навчання
Кожне покоління має свої звички й очікування щодо навчання. Деякі з них є універсальними для усіх поколінь, деякі — більш притаманні тому чи іншому з них. Можливо, серед описів свого покоління ви знайдете те, що з вами резонує.
- Бебі-бумери (1946-1964), які виросли у часи домінування традиційної системи освіти, часто почуваються впевненіше в структурованому середовищі з чіткими правилами, викладачем як авторитетом і письмовими завданнями як головним інструментом закріплення знань. Для них важлива стабільність і зрозумілий формат, у якому вони відчувають контроль.
- Покоління X (1965-1980) вже більше звикло до самостійності, є гнучкішим щодо формату та темпу виконання завдань. Їм подобається, коли можна планувати власний освітній маршрут, поєднуючи його зі своїм усталеним work-life balance.
- Міленіали (1980-1996) прагнуть відчувати себе залученими шляхом командної роботи, активних обговорень. Їх мотивують не лише результати, а й процес — він має бути цікавим, змістовним, з місцем для прояву ініціативи. Вони цінують зворотний зв’язок та можливість висловити власну думку, адже це дає їм відчуття значущості.
- Покоління Z (1997-2010) — це справжні «цифрові аборигени». Вони мислять образами, кліпово, швидко перемикають увагу й очікують від навчання відповідного ритму. Вони хочуть бачити результат одразу, а складні, «сухі» інструкції без візуального/аудіального супроводу можуть їх дезорієнтувати та змусити втратити інтерес.
Знайшли щось знайоме в описі вашого покоління? А тепер поговоримо про те, як кожен із нас опановує цифровий світ.
Рівень цифрової грамотності
Технології стали водночас і благословенням, і викликом для навчання у змішаних групах. Старші покоління, зокрема бебі-бумери, часом почуваються на «ви» з онлайн-платформами, інтерактивними завданнями чи застосунками для навчання. Їм може знадобитися час, інструкція, іноді підтримка з боку менеджера, викладача чи одногрупників.
Тим часом молодші покоління, особливо зумери, не просто знайомі з технологіями — вони мислять через них. Для них онлайн-формат — це не альтернатива, а норма. Якщо уроки не включають цифрових елементів, мотивація може знижуватися, адже навчання здається їм «застарілим».
Психолог Марк Пренскі, який увів у вжиток терміни «цифрові аборигени» і «цифрові імігранти», зазначає, що навіть на фізичному рівні мозок в покоління Z функціонує дещо інакше: здебільшого він швидше обробляє візуальні стимули, адже зумери звикли до одночасної обробки багатопотокової інформації.
Методи подолання бар'єрів між поколіннями
Дискомфорт у спілкуванні може виникати з низки причин, та більшість із них цілком реально подолати. Особливо — у навчальному процесі, коли мета спілкування (наприклад, вивчення англійської) знаходиться «зовні».
Комбінування різних методів навчання
Успішне поєднання різних вікових груп — це про баланс між традиційним та інноваційним підходами до навчання.
- Варіативність форматів: поєднання класичного викладення матеріалу, дискусій, практичних вправ з елементами гейміфікації та використанням цифрових інструментів.
- Адаптивні завдання: надання студентам можливості вибору формату виконання завдань (письмово, усно, з використанням технологій чи без).
- Чергування активностей: зміна видів діяльності протягом заняття, щоб підтримувати увагу та інтерес усіх вікових груп.
Теорія множинного інтелекту Говарда Гарднера вказує на існування різних типів інтелекту (лінгвістичний, логіко-математичний, візуально-просторовий, музичний тощо), які розвинені у людей в різному ступені. Тож комбінуючи методи навчання, викладач активує у студентів різні типи інтелекту, що підвищує ефективність засвоєння матеріалу. Дослідження нейробіології навчання також підтверджують, що зміна активностей кожні 15-20 хвилин допомагає підтримувати оптимальний рівень дофаміну та норадреналіну у мозку. А вони — істотні для концентрації уваги та формування нових нейронних зв'язків.
Взаємне навчання між поколіннями
Як ми вже зазначали, різниця у віці та досвіді — це круто, і гарно побудований навчальний процес її лише плекає. Розглянемо на прикладі нашого досвіду у Green Forest, що може допомогти цьому.
- Змішані групи та пари: для парної роботи варто об’єднувати представників різних поколінь — це спосіб забезпечити взаємне навчання. Молодші зазвичай можуть допомагати з технологіями, старші — ділитися життєвим досвідом або глибшими знаннями теми. У таких групах головна мета — не знайти однодумців, а пізнавати одне одного через контраверсійні погляди.
- Обмін ролями: під час виконання проєктів або обговорень надавати можливість кожному проявити себе — бути лідером, фасилітатором, презентатором або редактором.
- Проєктна діяльність: спільні завдання на заняттях створюють умови для побудови довіри, вчить взаємоповаги та сприяє формуванню емоційного інтелекту.
Існує концепція «зони найближчого розвитку», котра демонструє, що навчання проходить найефективніше завдяки взаємодії між студентами різного рівня знань та віку. Міжпоколіннєвим групам властиво формувати таку взаємодію, де кожен учасник стає одночасно учнем та вчителем для когось іншого. З нашої практики це значно підвищує не лише ефективність навчання, але й розвиває емпатію та покращує соціальну інтеграцію різних людей і поза курсами англійської.
Універсальні теми та матеріали
Порозуміння будується найліпше за умов, коли кожен учасник групи відчуває, що може докластися до спільної справи. Так, у школі Green Forest на заняттях з англійської ми порушуємо теми, що резонують з усіма віковими групами.
- Культура та традиції різних країн, поколінь тощо.
- Актуальні глобальні проблеми: екологія, здоров'я, вплив технологій на побут.
- Особистісний розвиток: теми, пов'язані з самовдосконаленням, стосунками, досвідом проб і помилок у певній сфері.
Якими б «стандартними» не здавалися теми для обговорення — кожна комбінація студентів у групі генеруватиме багато нових цікавих думок, ділячись своїм розмаїтим досвідом. Отже, вам точно не варто боятися, що навчання буде обмежуватися лише інтересом вивчити мову. Різноманітність досвіду в групі — запорука невичерпного джерела цікавих думок та яскравих дискусій, що виходять далеко за межі граматики.
Яка роль викладача?
Від нього залежить фасилітація взаємодії між людьми різних вікових категорій у групі, і для цього важливо:
- бути гнучким та адаптивним;
- зважати на особливості, притаманні різним поколінням, і розвивати їх, а не нівелювати.
Це означає, що викладач має сприяти атмосфері, де кожен студент feels seen — відчуває, що його помічають.
Наприклад, на уроках у Green Forest вправи з англійської часто полягають у спільному для всієї групи пошуку єдиного правильного рішення. Утім, для міжпоколіннєвих груп найкраще працює геть інший формат — гра на протиставленні, де студенти мають простір для вираження власних поглядів та активно взаємодіють з поглядами інших. Важливо, аби викладач за потреби виступав у ролі медіатора у ситуаціях, коли хтось зі студентів проявляє зверхність у спілкуванні з іншими.
Створення ефективного навчального середовища для змішаної вікової групи — це виклик, але водночас і унікальна можливість для обміну досвідом та поглядами. У Green Forest ми успішно нею користуємося та створюємо умови для взаємодії різноманітних людей. Навчаючись пліч-о-пліч, люди різного віку не лише вдосконалюють свою англійську, але й розвивають навички комунікації, які є надзвичайно цінними в сучасному глобалізованому світі. Тож тепер ви знаєте, що гармонійно організовані заняття з представниками різних поколінь тільки сприятимуть вашому прогресу та інтересу.